Sverigeresan 2008

I sommras så packade vi bilen med tältet och en massa andra prylar och åkte på tältsemester. Det var inte tänkt så från början men till slut blev det så att vi besökte både Smygehuk och Treriksröset på samma resa!

Första stoppet var Cloettas fabriksbutik i Ljungsbro utanför Linköping. Där provianterade vi godis som faktiskt räckte hela resan.

Första tältplatsen var på Lysingsbadet i Västervik, en av Sveriges 5-stjärniga campingar. Här fick vi en jättefin sjötomt som ni ser.

Solnedgång från tältöppningen.

Nästa dag åkte vi över till Öland, denna bild över bron är tagen från Ölandssidan.

Ovan ser vi fornborgen Eketorp som vi passade på att besöka.

Till höger ser vi Långe Jan, som står på Ölands södra udde.

Här ser vi själva udden, strax söder om Långe Jan.

Bilden till höger tog en lång stund att ta, eftersom det stod en tant i öppningen och störde utsikten. Men till slut gick hon så att vi kunde ta denna bild.

På Öland finns ju Soliden också.

Och Raukar.

Vi bodde på en 2-stjärnig camping på Ölands östkust, Stenåsabadet, mycket mysig

Här har vi sjötomt igen, denna gång på Dragsö Camping i Karlskrona.

Örlogsstaden Karlskrona är ett Världsarv och det måste vi säga att det var nog det bästa världsarvet vi varit på när det gäller information och skyltning. Kul att se att man tagit vara på sin världsarvsstatus.

Karlskrona är en levande örlogsstad, det kan man se på vilka båtar som ligger inne

Sen fanns det så klart mycket äldre saker att titta på.

Stefan brukar berätta om att när han var ner på anställningsintervju på varvet 1992 så flög han till Ronneby Flyghållplats. Vi passade på att åka förbi och titta på flyplatsen och till Stefans stora besvikelse så heter den nu Flygstation.

Mörrumsån, Laxälv precis som Byske Älv. Här fanns ett laxobservatiorum precis som i Fällfors.

Det här är Glimmingehus, det var på nyheterna ett par veckor efter att vi varit där att det höll på att förfalla och att dom behövde mer pengar. Så passa på att besöka det nu! J

Nu är vi på Bingsmarkens Camping utanför Ystad. Här hade vi inte sjötomt men det var bara 1 minut att gå till stranden.

Väldigt ambitiös slogan!

Vidare söderut! Nu kom vi så till Smygehuk. Härifrån är det 1512 km till Treriksröset. Vi visste ännu inte att vi skulle hamna där också innan sommaren var slut.

Anna poserar på den lilla platå som man byggt vid Sveriges sydligaste punkt. Hon tog av sig barfota för även om vi ville ta en cool bild så ville hon inte heller förstöra sina skor.

Sen for vi vidare, och passerade bl.a denna byggnad. Turning Torso som nu mer är Sveriges högsta byggnad. Det fick Anna veta av en elev i årskurs sex.

Vi slog upp tältet på Campingen i Råå, sen tog vi oss upp till Helsingborg för att prova på att ”Tura”, dvs åka fram och tillbaka till Helsingör och köpa alkohol.

Båtturen är inte lång, typ 20 minuter, men man hinner posera lite ändå.

Den roligaste skylten på hela semestern.

I Helsingör kunde man även köpa samtliga Mackmyra utgåvor. Men det finns gränser för hur mycket man betalar för halvfärdig Whiskey. Sen får den vara hur unik som helst. Så det blev inget inköp.

Till höger är en trevlig vy från Kärnan i Helsingborg.

Till vänster ser man promenaden längs Råå Vallar, strax intill Campingen.

Ovan ser vi en av många fabriksförsäljningar vi besökte under semestern. I Höganäs köpte vi endast två krukor. Alla som har Höganäs syltkrus i dom stora storlekarna hemma bör vara väldigt försiktiga med dom. Det kostar många pengar att köpa nya J

Vi passera Kullens fyr på väg norrut, karg, fin natur.

I Höganäs råkade vi se reklam för ett café som heter Flickorna Lundgren. Eftersom Annas mamma hette Lundgren som flicka och har två systrar så var vi naturligtvis tvungna att åka dit.

Det var verkligen en upplevelse att fika på detta prisbelönta café. Men det kostade som att äta en trerätters på fin restaurang så vi ska nog inte åka dit så ofta.

Sen råkade vi hamns på tennisveckan i Båstad. Här spelar man iofs volleyboll, men det var kändisvolleyboll, så det så.

Sen läste vi i en tidning att man infört ett tillägg i den lokala ordningstadgarna i Båstad. Det är nu för tiden förbjudet att köpa champagne på barerna och spruta den på varandra. Jösses, vad ska man förbjuda nästa sommar?

Nästa stopp med tältet var Tylesand. Det var mer hippt än bra kan man nog säga.

Men roligt var i alla fall att se den svenska motsvarigheten till Bay Watch i full aktion.

Det var ganska långt till stranden från campingen i Tylösand, men dom hade byggt spång så att man kunde ta sig fram hyfsat lätt.

Ovan ser vi Gekås i Ullared, vi gjorde ett snabbstopp på väg norrut

Den här gången kom vi lindrigt undan, inte ens en halv vagn.

Sista stoppet på den södra delen av Sverigeresan blev Gustavsviks Camping i Örebro. Ännu en 5-stjärning camping. Här var det fräsht och snyggt.

Örebro är ju känd för sitt vattentorn Svampen, vi såg det både på campingens minigolfbana.

Och i full skala i stan.

Efter att ha övernattat en natt hemma i Stockholm så åkte vi Norrut. Vi var i Byske en vecka ungefär innan vi kände att vi lika gärna kunde ta norra Sverige med under samma sommar. Så vi satt kosan mot Treriksröset. Enklast är att angripa från finska sidan. Så vi åkte till Kilpisjärvi. Där fick vi nog den konstigaste campingtomten på hela resan. Tur vi har ett litet tält J

Det är 11 kilometer att gå från Kilipisjärvi till Treriksröset. Men om man åker med Malla så blir det bara 3 kilometer promenad kvar.

Det var väldigt lätt att gå, fin stig. Men myggen var nog värre än vanligt. Har aldrig upplevt värre.

En sten med autografer från diverse kungar och presidenter.

Nu är vi framme!

Isen går hårt åt spången varje år men nu gick det bra att ta sig ut till monumentet, det var lite si och så men spången som gick runt dock.

På väg hem åkte vi via Norge. Här är vi i Tromsö, en väldigt vacker stad men mycket trähus trots att den ligger i ishavet.

Det fanns lite moderna arkitektur också. Här är biblioteket i Tromsö.

Narvik blev vår sista tältplats under resan. Även här sjötomt som ni ser.

Vi åkte upp med en ägglift och fick så en väldigt fin utsikt över Narviks hamn, som är isfri på vintern fast att den ligger ganska långt norrut.

Vi hann med några stopp på väg tillbaka till Byske, t.ex. Björklidens golfbana.

Och platsen där Ishotellet ligger på vintern.

Det finns hotell i vanliga hus också, med fina figurer på taket.

Här ser vi altartavlan i Jukkasjärvi kyrka. Den har Bror Hjort gjort.

Fin kyrka med många små vackra detaljer.

Sen kom vi tillbaka till beachen i Byske. Vi firade vår bedrift att se både Smygehuk och Treriksröset på samma resa med en enkel Handpresso i solen.